Choď na obsah Choď na menu

Rozhovor s pani učiteľkou

27. 2. 2020

Pri príležitosti blížiaceho sa zápisu prvákov do prvého ročníka sme oslovili Mgr. Paulínu Lörincovú, aby nám predstavila novú koncepciu školy v Šemši.

 

1. Čo Vás viedlo k rozhodnutiu znovuotvorenia Základnej školy97a7f6473ec9ac1d3e70fc089ad94ab2.jpg v Šemši?

Škola má dlhoročnú tradíciu. Bola súčasťou života a diania v obci dlhé desaťročia. Odchovala inžinierov, učiteľov, podnikateľov...Deti nemuseli odchádzať preč z domu, kvalitné vzdelanie im bolo ponúknuté v ich rodisku. Väzby, ktoré si vytvorili v MŠ neboli pretrhnuté a priateľstvá pokračovali plynule v škole, či poobede na ulici, ihrisku.

 

2. Škole chcete dať nový rozmer. Už nechcete, aby táto škola bola málotriedna (tj. spojené ročníky)? Čo to znamená ?

V minulosti boli dve triedy. V týchto triedach boli štyri ročníky. Kombinácie sa robili podľa konkrétneho počtu detí. My sa budeme snažiť vytvoriť štyri triedy so štyrmi ročníkmi.

 

3. A čo kapacita budovy? Je to vôbec reálne?

Momentálne má škola k dispozícií dve krásne, slnečné triedy po úplnej rekonštrukcii. Jednu počítačovú miestnosť, zborovňu a kabinet. V prípade, že sa stretneme s pozitívnym ohlasom zo strany rodičov, ako aj s potrebným počtom detí, sme rozhodnutí začať rokovania, ako možný priestor využiť a  zefektívniť. Obec je zriaďovateľom školy. V ich kompetenciách je robiť rozhodnutia ohľadom rekonštrukcie, prístavby, získania eurofondov, dotácií a pod.Toto všetko je v rukách pána starostu a poslancov.

 

4. Čím sa bude táto škola líšiť od ostatných?

Radi by sme vytvorili školu, ktorá sa bude výrazne líšiť od všetkých škôl v okolí. Samozrejme, že budeme vychádzať zo Štátneho vzdelávacieho programu, ktoré vydalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, ale metódy, ktoré budeme využívať budú aktuálne, moderné, ale hlavne prispôsobené 21.storočiu a potrebám detí.

 

5. Často sa vo Vašom programe spomína moderné vyučovanie. Ale povedzme si otvorene, každá škola to má vo svojom programe a realita je iná. Deti sa učia klasickým, tradičným spôsobom, na aký sme zvyknutí, ešte my zo školských čias. Ako chcete prvky moderného vyučovania využívať Vy?

Ako nekonečné plus vnímam malý počet detí v triede. My naozaj hovoríme o individuálnom prístupe. Úprava učebných osnov, ako aj vôľa a chuť učiteľa je tá najdôležitejšia. Učiteľ má právomoc si učivo zadeliť do blokov a veľmi prirodzene využívať medzipredmetové vzťahy. Vie aktívne zareagovať na potreby detí... Blízka spätosť s ihriskom, školským dvorom, poliami a lesom umožňuje nekonečné množstvo aktivít, ktoré sa v meste nedajú realizovať, ani pri tej najlepšej vôli.

 

6. Dnes sa školy zameriavajú na cudzie jazyky a počítače. Pôjdete touto cestou aj vy?

My sme sa po dôkladnom zvážení rozhodli našu školu orientovať rôznymi smermi. Dnes je pre štvorročné dieťa práca s mobilom alebo tabletom viac ako prirodzená. Ale opýtate sa ho na kopci, kde je nádherný výhľad na okolitú krajinu, aby vám opísalo, čo vidí...a ono nevie. Chýba mu nadšenie, slovná zásoba, umelecké cítenie. Školu chceme postaviť hlavne na výhodách rodinného prostredia, vzťahoch a zdravého životného štýlu. Ale samozrejme výučba počítačov a cudzieho jazyka, ktorá bude od prvého ročníka, nadobudne prioritu až vo vyšších ročníkoch.

 

7. Čo tým myslíte "zdravého životného štýlu"?

Dôležitý je pobyt a pohyb vonku, športovanie, práca v záhrade a na políčku. Snažiť sa viesť deti ku zdravej strave, zároveň si vážiť jedlo a ľudí, ktorí nám ho pripravujú a dopestujú. Enviromentálne cítenie je pre nás dôležitou súčasťou výučby.

 

8. Aké typ detí by ste chceli na Vašej škole?

S touto koncepciou chceme osloviť všetky rodiny z okolia, ale primárne deti z domácej obce. Jednou z hlavných výhod by mala byť dostupná dochádzka do školy aj pre malé dieťa. Chceme odbúrať problémy s cestovaním.

 

9. Aké sú Vaše skúsenosti s rodičmi? Aké majú očakávania od školy?

Čím viac sa stretávam, hlavne u mladých rodičov s tým, že im záleží, ako bude prebiehať vyučovanie. Zaujímajú sa, ako ich dieťa trávi  čas mimo domu. Chcú, aby ten čas bol zmysluplný a aby bolo v bezpečnom prostredí. Zároveň majú cieľ zistiť, aká pani učiteľka bude vyučovať ich dieťa a snažia sa dostať naozaj k takej, ktorú považujú za odborníčku.

 

10. Rodičov pracujúcich v meste, bude zaujímať prevádzkový čas školského klubu detí (družina).

Aj tu sa snažíme vyjsť rodičom v ústrety. Škola bude otvorená do 16.30 hod., v prípade veľkého záujmu, až do 17.00 hod. Pani vychovávateľka počas poobedňajších aktivít, v prípade potreby, pomôže deťom s domácimi úlohami, aby pomohla a odbremenila rodičov od domácej prípravy.

 

11. Plánujete aj spoluprácu s Materskou školou a obcou?

Spoluprácu vnímam ako úplnú samozrejmosť. Spoločné akcie, výlety, programy...Sme v jednej budove, v jednej obci... Najideálnejšie by bolo, keby deti z MŠ prirodzene prechádzali do ZŠ. 

 

12. Čo by ste chceli ešte povedať na záver?

Na záver už len také skromné prianie nám všetkým. Prajem nám veľa škôl, ktorým záleží na ozajstnom blahu detí a ich zdravom vývoji. A Pre Šemšu? Veľa odvážnych rodičov, ktorí nám pomôžu rozbehnúť tento úžasný projekt.